Yleistä informaatiota yksinluistelusta


LUISTELURYHMÄN MÄÄRÄYTYMINEN

Luisteluryhmien määräytymisestä päättävät valmentajat luistelijoiden kanssa keskusteltuaan. Ryhmäsiirtoja voidaan tehdä myös kesken kauden. 

VARUSTUS

Kunnollinen varustus: luistinten huolto: kuivaus jäävuoron jälkeen kopissa ja kotona pois kassista. Reeneihin mukaan lenkkarit, joustavat vaatteet (ihonmyötäiset trikoot, napakat käsineet), hiukset kiinni, hyppynaru, piruettilusikka, painot, kuminauhat yms.

Luisteluvälineitä myy Tampereella Sportia10 ja Golden Skate. Valmentajilta kannattaa kysyä neuvoa luistinten hankintaan.

ALKUVERRYTTELYN TÄRKEYS

Jääaika saadaan käytettyä tehokkaasti, loukkaantumisriski pienenee ja ryhmähenki paranee.

Alku- ja loppuverryttelyt ovat tärkeä osa harjoittelua. Alkuverryttelyllä saadaan lihakset lämpimiksi ja elimistö valmiiksi, jolloin jäällä voidaan nopeammin siirtyä keskittymään harjoitteluun.  Loppuverryttelyn tarkoituksena on palauttaa harjoituksesta.

OHEISTEN MERKITYS

Oheisten merkitys on myös suuri. Oheiset tukevat jääharjoittelua kehittämällä koordinaatioa ja tekniikkaa sekä luovat valmiuksia jäällä opetettaville taidoille. Oheisissa harjoitetaan mm lihaskuntoa, liikkuvuutta, tasapainotaitoa, koordinaatiokykyä jne.

OMATOIMISUUS 

Luistelijoiden on hyvä opetella omatoimisuuteen ennen ja jälkeen treenien. Vanhempien paikka ei ole pukuhuoneissa. Näin luistelijat oppivat huolehtimaan omista välineistään ja sitomaan itse luistimensa. Ohjaajilta voi aina kysyä apua luistinten sitomiseen.

POISSAOLOT

Poissaoloista tulee ilmoittaa valmentajalle etukäteen. 

EVÄÄT

Harjoituksissa voi olla mukana terveellisiä eväitä. Eväitä ei kuitenkaan syödä harjoitusten aikanva, vaan niitä ennen tai jälkeen.

Hyviä eväitä ovat esimerkiksi hedelmät.

HARJOITUSTEN SEURAAMINEN

Jos vanhemmat haluavat katsoa harjoituksia, siihen sopiva paikka on katsomo, ei vaihtoaitio. Vaihtoaitiossa kävelyä kengät jalassa tulee muutenkin välttää, koska kengistä aitioon kulkeutuu hiekkaa, joka pilaa terät.

VANHEMMAN ROOLI

Kolmen k:n sääntö: kuljeta, kustanna, kannusta!
Muistakaa, että kyseessä on lapsen harrastus. 

TALKOOT

Jokaista kilpailevaa luistelijaa kohti yksi talkoopäivä seuran järjestämissä kilpailuissa. 

SOSIAALINEN MEDIA

Seuran on vahvasti mukana myös sosiaalisessa mediassa. MyClubista voit tarkistaa onko luistelijan kuvien/videoiden näyttäminen sosiaalisessa mediassa sallittu. Jos haluat muuttaa asetusta, lähtä sähköpostia osoitteeseen varalatiimi.taitoluistelu@gmail.com

JÄÄVUOROT

Jäävuoroista saadaan tieto kaupungilta todella myöhään. Seuralla ei ole tarvetta muuttaa vuoroja, eli periaatteena on, että jäät jatkuu syksyllä, keväällä ja kesällä samaan tapaan kuin ennenkin ellei kaupunki jostain syystä vaihtaisi jäävuoroja.

LIIKUNNAN MERKITYS

Jokaisen lapsen ja nuoren tulisi liikkua väh. 2h päivässä monipuolisesti, ohjatusti tai omatoimisesti. Jos nuori tähtää ns. kilpailulliseen uraan, liikuntamäärien tulee olla vielä paljon suuremmat n 20h/vko. Pelkkä lajiharjoittelu ei takaa kehitystä tai riittävää liikunnan määrää. Monipuolinen liikunta luo hyvää lihaskestävyyttä, vähentää vammojen syntymistä, lisää oppimismahdollisuuksia ja luo kestävää perustaa kovemmallekin harjoittelulle.


ASKARRUTTAAKO JOKU ASIA MIELTÄ?

Luisteluun liittyvissä asioissa kysykää rohkeasti valmentajilta esim. treenien jälkeen!

Tarvittaessa voit olla yhteydessä myös ryhmävastaaviin tai johtoryhmään.