Verkkaohjeita

Jokainen valitsee oman kehon lämmittelyyn sopivat liikkeet ja kaikkia ei tarvitse joka verkassa tehdä.

Sekä alku- että loppuverkan tulisi kestää vähintään 15 minuuttia. 

Alkuverkka

Alkuverkan tulisi olla herättelevä ja tarkoitus on lämmitellä koko keho tulevaa treeniä varten. Alkuverkka voi pitää sisällään:

Hölkkää

Hyppishyppelyitä, esim. tuplat ja yhdenjalanhypyt

Piruettilusikalla pyörimistä, esim. rittipiruettia ja kiihdytystä

Alastulo-, kierros- ja maksimikierroshyppyjä molempiin suuntiin

Axeleita ja muita lajihyppyjä maalla

Oma kisaohjelma maalla läpi

Venyttelyä/aktiivisia liikkuvuusharjoitteita

Lisäksi kopissa ennen luistinten laittoa olisi hyvä kävellä hetki varpaillaan sekä pyöritellä nilkat molempiin suuntiin, jotta saadaan nilkan lihakset lämmiteltyä.

Loppuverkka

Loppuverryttelyn tulisi olla palauttava ja siinä ei ole tarkoitus nostaa sykkeitä enää korkealle. Loppuverryttelyksi riittää hölkkä tai kevyt hyppynaruhyppely sekä venyttely. Erilaisia aktiivisia liikkuvuusharjoitteita, kuten rankaa ja lonkkia avaavia liikkeitä voi sisällyttää myös loppuverkkaan.